۱۳۸۷ شهریور ۱۹, سه‌شنبه

معرفی

بنام خدا
کوچ نشینی پدیده ای تاریخی و جامعه شناختی در جوامع انسانی است. در کشوری چون افغانستان که اقتصاد متکی بر کشاورزی و دامداری داشته است نقش کوچ نشین ها در تامین فراورده های لبنی و گوشتی بسیار مهم و برجسته می باشد . اما روند توسعه و شهرنشینی همواره خطری است که کوچ نشینی را در معرض تهدید قرار می دهد. از سویی دیگر کوچی ها به تبع حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر در کشور برای تامین مایحتاج و علوفه دامهایشان باعث بروز مشکلاتی برای مردم یکجا نشین در دهات و روستاها می گردند. علی رغم تلاشها دولت تا کنون در مورد اسکان و یا تامین چراگاههای دولتی برای کوچی ها موفقیت چندانی نداشته است .
در شرایط جدید و روند نوسازی و بازسازی افغانستان بار دیگر موضوع کوچی ها به عنوان یکی از مباحث مهم مطرح گردیده است .کوچی ها از دولت حمایت های لازم برای ادامه فعالیت های اقتصادی خود را خواهانند و عقیده دارند دولت به سهم مناسب و موثر کوچی ها در اقصاد کشور توجه لازم را ننموده است اما از دیگر سو مردم یکجا نشین که همواره در مورد استفاده کوچی ها از چراگاه های محدود ایشان متضرر شده اند خواهان توجه دولت به موضوع کوچی ها در کشور و تامین چراگاه های دولتی برای ایشان هستند تا فعالیت های اقتصادی این گروه به زندگی مردم روستاها و دهات آسیبی نرساند.
بررسی این مساله در حال حاضر با توجه به خواست سازمانهای بین المللی حقوقی در افغانستان و سازمانهای دولتی و غیر دولتی کشور جهت ارایه راهکار مناسب برای اسکان کوچی ها در کشور ضمن استفاده از توان بالای اقتصادی آنان برای مردم کشور موضوع مهمی است که توجه پژوهشگران ،دانشگاهیان و صاحبنظران کشور را می طلبد تا با توجه به روند توسعه کشور در مورد پیشنهاد راهکارهای عملی و علمی دولت خود را در فایق آمدن بر مشکلات و موانع موجود بخصوص در موضوع مورد بحث یاری نمایند. بنابراین ستاد برگزاری سمینار علمی «افغانستان، کوچی ها، مسائل وراهکارها» با مشارکت دانشجویان علاقمند و صاحبنظران و محققان این بحث با ارایه فراخوان در سه حوزه مطالعات نظری ،مطالعات حقوقی و مطالعات تاریخی- سیاسی به بررسی این مساله در شرایط کنونی پرداخته تا ضمن ادای رسالت علمی خویش نتایج تحقیقات به صورت کتاب برای استفاده مسئولین افغان به داخل کشور ارسال گردد.
بدون شک انجام این رسالت نیازمند همکاری و عنایات دلسوزانه مسئولین امر در دانشگاهها و مقامات مربوطه جمهوری اسلامی ایران در موضوع افغانستان برای کمک به برگزاری این سمینار خواهد بود.

کمیته علمی سمینار علمی «افغانستان، کوچیها، مسائل وراهکارها»